Bezár

SZTE GTK Hírarchívum

Interjusorozat grafika

3+1 kérdéssorozat az ÚNKP-ösztöndíjról és a TDK-ról

3+1 kérdéssorozat az ÚNKP-ösztöndíjról és a TDK-ról

2023. június 09.
8 perc

3+1 kérdéssorozatunkban, most választ kaphatsz arra, hogy miért éri meg ÚNKP-ösztöndíjra pályázni és TDK-n részt venni. Továbbá a leggyakoribb ellenérvekre is választ tudsz kapni, ami ezekkel kapcsolatosan fel szokott merülni.

Interjusorozat Niki

3+1 kérdéssorozatunk első alanya, Imre Nikolett (témavezető: Dr. habil. Lukovics Miklós). Niki mesterszakos hallgatóként nyerte el az ÚNKP-ösztöndíjat és indult a TDK helyi és országos fordulóján egyaránt, ahol második helyezést ért el munkájával.

1. Mit gondolsz miért fontos egy hallgatónak egyéni kutatómunkát végezni és tanulmányi versenyeken elindulni?
A diákok egyetemi évei nemcsak a tanulásról és a bulizásról szólhatnak, hanem különböző kutatások megalkotásáról is. Szerencsére a GTK-n lehetőségük van kutatómunkát végezniük, akár egyénileg vagy csoportosan . Ez idő alatt megismerkedhetnek új emberekkel, kapcsolatokat tudnak építeni, új kutatásmódszereket tudnak elsajátítani és ezáltal lehetőségük van értéket teremteni.
A tanulmányi versenyeken való részvétel is egy külön élmény, hiszen megmérettethetik a hallgatók a tudásukat, élményeket szerezhetnek és értékes nyereményekkel (akár pénzbeli, akár tárgyi, akár álláslehetőség) gazdagodhatnak.

2. Sok hallgató attól fél, hogy túl sok idejüket elvenné, ha ők is megpályáznák az ÚNKP-ösztöndíjat, vagy/és indulnának a TDK-n? Mit tanácsolnál a számukra?
Úgy gondolom, hogy ettől felesleges tartania bárkinek is, mivel kb. 1-3 nappal kerül több időbe az egész. Azt tanácsolom számukra, hogy ne féljenek belevágni, hiszen veszíteni nem veszíthetnek semmit se. Ha megpályázzák az ÚNKP ösztöndíjat és nyernek, akkor értékes forrásokhoz juthatnak, így a kutatásuk elvégzéséhez minőségibb anyagokat tudnak felhasználni, ráadásul a maradék keretösszeget bármi másra szabadon felhasználhatják.
A TDK/OTDK-n való részvétel pedig erősítheti előadóképességüket, segíthet legyőzni a lámpalázukat, ráadásul érdekes kutatási témákkal is megismerkedhetnek a hallgatók.

3. Milyen tanácsod lenne azoknak a hallgatóknak, akik még bizonytalanok a TDK-n való indulásban vagy az ÚNKP-ösztöndíj megpályázásában?
Ahhoz, hogy egyetemi éveit lezárják a hallgatók, szükséges szakdolgozatot leadniuk. Szerencsére a GTK elfogadja a TDK dolgozatot szakdolgozatként, így igazából nem kell két külön dolgozatot írnia senkinek sem.
Az ÚNKP hatalmas segítséget jelent a dolgozat megírásában, hiszen szabad felhasználású ösztöndíjat kapnak a nyertesek, ami nem kevés motivációt jelent a szakdolgozat megírásához.

4. Nagyon köszönjük, zárásként össze tudnád foglalni, hogy mit tanultál a TDK, és az ÚNKP-ösztöndíj során?
Legelőször is azt tanultam az ÚNKP során, hogy hogyan is kell egy minőségi pályázatot elkészíteni, mire kell figyelni és hogy hogyan is zajlik egy ilyen pályázat beadása.
A TDK-s kutatómunkám során lehetőségem volt számomra teljesen új kutatásmódszertannal megismerkedni, ami pedig nem más volt, mint a szemkamerás vizsgálat. Ezzel a módszertannal sikerült olyan területet vizsgálnom, amit tudomásom szerint Magyarországon még senki se vizsgált, így bizonyítani tudtam magamnak (és mindenki másnak is), hogy miként lehet egy új módszertant nemzetközi gyakorlatból átültetni magyar viszonylatba.

Interjusorozat Péter

Második interjúalanyunk Somos Péter, aki alapszakosként nyerte el az ÚNKP-ösztöndíjat, majd részt vett a TDK helyi és országos fordulóján is, ahol különdíjas lett.

1. Miről írtad a kutatásodat, és alapszakosként mennyire volt nehéz kutatási témát és témavezetőt találnod?
A kutatásomban az önvezető szállítórobotok magyarországi társadalmi elfogadását vizsgáltam. A témát első sorban a közlekedés iránti érdeklődésem miatt választottam, de az is erős motiváció volt, hogy ezen a területen nem született korábban magyar nyelvű vizsgálat. Azt viszont nem mondhatom, hogy egyszerű lett volna a választás, rengeteg dolog érdekelt, nem volt határozott irány a fejemben, így az ötletelés fázisa tartott nálam a legtovább. Szerencsés helyzetben voltam, mert témavezetőm, Dr. habil. Lukovics Miklós – amellett, hogy azonnal és lelkesen vállalta a közös munkát – rengeteg ötlettel segített az elindulásban.

2. Miért döntöttél úgy, hogy részt veszel a TDK-n?
Úgy éreztem, sokat adna az egyetemi éveim értékéhez egy ilyen projekt, és korábban hiányoztak nálam a hasonló extra tevékenységek, így amikor az ötödik félévemben, szakdolgozatírásra készülve felvetődött az ötlet, hogy ennél több is legyen belőle, úgy voltam vele, ezt most meg kell próbálni. Bár első körben inkább megijesztett a kihívás, de elég érdekes lehetőség volt ahhoz, hogy erőt vegyek magamon és igent mondjak rá.

3. Sokan azért nem indulnak a helyi és országos TDK-n, mert félnek, hogy nem elég jók. Számukra mit üzennél?
Előzetesen én sem tudtam elképzelni, hogy kerülök én egyáltalán egy kutatásba, majd a rendezvény keretében egy olyan közegbe, ahol a kollégák jó része bizonyára már régóta tudja, hogy ezt akarja csinálni, és talán már éveket készült rá. De attól a pillanattól, hogy megjelentem a kari fordulón, végig azt éreztem mind a szegedi, mind az országos konferencián, hogy ez itt arról szól, hogy bárki eljöhet, megmutathatja, őt mi érdekli és hogyan dolgozta azt fel. Egy egymás irányába is nagyon támogató közösségnek ismertem meg a szegedi TDK-zókat, ahol mindenki értékelte a másikban azt, hogy belevágott ebbe a munkába. Nekem a TDK egy remek önmegvalósítási lehetőséget jelent, amely tényleg bárki számára nyitva áll.

4. Köszönjük szépen, zárásként össze tudnád foglalni, hogy mit tanultál magadról a TDK, és az ÚNKP-ösztöndíj során?
Elsődlegesen azt, hogy érdemes kimozdítani magam a komfortzónámból, és ezáltal olyan szerepek, élmények és lehetőségek is elérhetővé válhatnak, amelyek bár vonzanak, de a hétköznapok keretein belül gondolkodva addig nem tudtam magam ezekbe belelátni. A kérdés egyébként remekül megragadja a lényeget, én kifejezetten úgy gondolom, hogy ebben a történetben a saját személyiségemről és készségeimről tanultam a legtöbbet – bízom benne, hogy mindez számos élethelyzetben jól jöhet még.

Interjusorozat Liza


Harmadik interúalanyunk Szabadkai Liza, akinek a témavezetője Gyulai Zsófia volt. Liza végzős mesterszakos hallgatóként nyerte el az ÚNKP-ösztöndíjat, továbbá részt vett a helyi TDK fordulón, majd pedig az országos TDK fordulón is, ahol különdíjas lett.

1. Tudjuk, hogy plusz időt és energiát vesz igénybe egy TDK dolgozat megírása és az ÚNKP pályázat dokumentumainak beadása. Így, hogy munka mellett vállaltad be ezeket, hogy látod, mennyire megoldható?
Mivel én az utolsó félévemben adtam be az ÚNKP pályázatot, abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a kutatásomat tovább vihettem szakdolgozatként is. Az, hogy a TDK dolgozat szakdolgozatként is benyújtható, könnyebbséget jelentett számomra is, hiszen az utolsó vizsgaidőszakomban már csak a fennmaradó tárgyakra és a záróvizsgára koncentrálhattam. A kutatás elkészítését és a munkát könnyen össze tudtam egyeztetni, mivel az utolsó félévben már nagyon kevés tárgyunk volt, így sokkal több időm jutott a TDK dolgozat elkészítésére. Az UNKP pályázat kapcsán pedig csak azt tudom mondani, hogy az a kis idő-és energiaráfordítás, amit a dokumentációra fordítottam – nagyjából 1-2 nap alatt minden papír és szükséges igazolás beszerezhető, elkészíthető –, igazán megérte. Szerintem mindenki ezt gondolja, aki ösztöndíjpályázatot nyert.

2. Sokan félnek a prezentálástól, mit üzennél a számukra?
Régebben én is féltem a prezentálástól, mindig nagyon izgultam egy-egy előadás előtt. Nekem pont ennek a félelemnek a legyőzésében segített a TDK részvétel, hiszen itt egyedül, 15 percben kellett bemutatni a kutatásod. A prezentáció végén a zsűri visszajelzése szerintem kivétel nélkül minden versenyző esetén nagyon pozitív volt, ez a visszajelzés pedig még inkább önbizalmat ad a későbbi prezentációk során. Emellett nagyon jó érzés úgy kiállni a bizottság elé, hogy szakemberként, a választott téma szakértőjeként kezelnek – ez pedig a munkaerőpiacon adott nekem önbizalmat.

3. Mesteres hallgatóként vállalni kell TDK részvételt az ÚNKP pályázatban, azonban az országos fordulón való részvétel nem kötelező. Miért döntöttél úgy mégis, hogy elmész az OTDK-ra is?
Egyrészt azért döntöttem úgy, hogy előadom az OTDK-n is a kutatásom, mert kíváncsi voltam, hogy erősebb, az én témámhoz hasonló dolgozatok mellett az én kutatásom hogyan teljesít. Másrészt, a konferenciák mindig jó csapatépítők, és ez most is bebizonyosodott. Ilyenkor mindig összerázódik a társaság, sok a nevetés és nagyon jó fakultatív programokon is részt lehet venni amellett, hogy szakmailag is hozzáadott értékkel bír egy OTDK. A különdíj számomra már csak a konferencia megkoronázása volt. A különdíjat leszámítva is már nyertem az OTDK-val, méghozzá életre szóló élményeket.

4. Köszönjük, zárásként össze tudnád foglalni, hogy mit tanultál magadról a TDK, és az ÚNKP-ösztöndíj során?
Talán a legnagyobb tanulság az volt, hogy igenis ott a helyem egy szakmailag ilyen rangos eseményen. Mert aki ennyi energiát és időt tesz bele a munkájába, kutatásába, az megérdemli, hogy ott legyen, és a visszajelzések is ezt támasztották alá. Illetve a beletett idő és energia azt is szolgálja, hogy a hozzád legközelebb álló témának te légy a szakértője. Ez ma nagyon jó pont lehet egy-egy munkáltató szemében.

Marketing mesterszakos hallgatónk, Nagy Barbara, még alapszakosként kezdett el dolgozni kutatási témáján Dr. habil. Lukovics Miklós és Dr. habil. Prónay Szabolcs oktatóink témavezetésével. Barbi már két OTDK versenyen is túl van, 2021-ben 2. helyezést, 2023-ban pedig 1. helyezést ért el. Hallgassátok meg nézőpontját és javaslatait, arról, hogy hogyan vágj bele az ÚNKP-ösztöndíjba, és, hogy összehangolható-e a TDK-zás az egyetemmel és a munkával.




Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek