Bezár

SZTE GTK Hírarchívum

IAB_legjobb szakdolgozat dij

Negatívan hat a fiatal nők önértékelésére a közösségi média? Szegedi szakdolgozónak ítélték oda az év legjobb alapszakos szakdolgozat díjat marketing témában

Negatívan hat a fiatal nők önértékelésére a közösségi média? Szegedi szakdolgozónak ítélték oda az év legjobb alapszakos szakdolgozat díjat marketing témában

2024. április 04.
3 perc

A „Legjobb szakdolgozat digitális marketingről” c. pályázatot az IAB Hungary hirdeti meg minden évben, amelyre alapszakos és mesterszakos egyetemi hallgatók pályázhatnak szakdolgozatukkal.

A pályázat célja felhívni a figyelmet a digitális marketing üzleti életben, illetve társadalmunkban betöltött szerepére. Továbbá a szervezet díjazni szeretné azokat a fiatal tehetséges hallgatókat, akik tudományos megközelítést alkalmazva tárnak fel olyan összefüggéseket, amelyek nemcsak a marketing szakma, hanem széles érdeklődői kör számára közvetít valamilyen fontos üzenetet.


Idén Dér Dorottya Noéminek, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának korábban kereskedelem és marketing szakos, jelenleg marketing mesterszakos hallgatójának ítélte oda a szakmai zsűri az év szakdolgozata díjat alapszakon. Témavezetője Huszár Sándor, a Gazdaságtudományi Kar marketing oktatója volt. A mesterszakos szakdolgozat kategóriában a Corvinus Egyetem hallgatója nyert.

A szakdolgozat marketing vonatkozásai mellett egy kifejezetten aktuális problémát vizsgál, mégpedig a közösségi média tartalmak fiatal nők önértékelésére gyakorolt hatását. A téma fontosságát jól mutatja, hogy egyre több fiatal küzd étkezési és önértékelési problémákkal, amelynek oka az egyre fokozódó közösségi média használat is lehet. Nap, mint nap jelennek meg olyan tartalmak a legnépszerűbb közösségi média felületeken, ahol influenszerek és az egyes vállalkozások csatornái túlzó, sokak számára elérhetetlen testalkatot és életmódot mutatnak be - ezáltal pedig önértékelési problémák alakulhatnak ki.

Dér Dorottya Noémi egy kérdőíves és egy szemkamerás vizsgálatot készített 93 fiatal nő körében, amely során különböző tartalmú közösségi média bejegyzéseket tekinthettek meg az alanyok. Ezen bejegyzések között voltak ún. fitspiration, body pozitív, illetve semleges testalkatok. A felmérés előtt és után pedig az alanyok egy kérdőívet töltöttek ki, a kérdések különböző életmóddal, önértékeléssel és aktuális hangulattal kapcsolatos véleményekre kérdeztek rá.

Az eredmények alapján elmondható, hogy akik a testedzéssel és tökéletes kinézetet hangsúlyozó bejegyzésekkel találkoztak a kutatás során, azoknak a testmozgással és étkezéssel való elégedettsége csökkent, valamint hangulatuk negatív irányba változott. Ezzel szemben, akik a body pozitív tartalmakkal találkoztak, azok közérzete javult, önértékelésük pedig változatlan maradt. A kontrollcsoport esetén szintén nem volt tapasztalható változás.

A felmérés eredményei rávilágítottak arra, hogy a közösségi médiában látható tartalmak károsak lehetnek a fiatalok önértékelésére. Sőt, azok a fiatalok, akik ezekkel a tartalmakkal lépnek interakcióba, várhatóan nagyobb arányban fognak a jövőben is találkozni ilyen bejegyzésekkel, ami tovább erősítheti bennük azt az ideális testképet, amely csak nehezen érhető el. Ezáltal internalizálják a látottakat és tekintik általánosan elfogadottnak. A dolgozat eredményeit nemcsak az IAB Hungary által részesült elismerésben, 2023-ban a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencián I. helyezést ért el a szerző, valamint a hazai legjelentősebb, marketing oktatók konferenciáján is ismertethette a hallgató az eredményeit a tudományos közösség előtt.

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

    Kapcsolódó hírek