Bezár

SZTE GTK Hírarchívum

Vas Bianka IAB pályázat nyertese

A Netflix social posztjainak hatékonyságát vizsgálta hallgatónk, az IAB pályázat nyertese

A Netflix social posztjainak hatékonyságát vizsgálta hallgatónk, az IAB pályázat nyertese

2023. április 04.
3 perc

A streamingszolgáltatók marketingje: a Netflix Magyarország Facebook- és Instagram posztjainak hatékonyság-vizsgálata a középiskolások és egyetemisták körében – ezzel a címmel adta le szakdolgozatát a piackutatóként dolgozó Vas Bianka és nyerte meg az IAB Hungary Legjobb szakdolgozat 2022-es pályázatát alapszakos kategóriában.

Milyen témát választottál, mi volt az aktualitása?
A témám a streamingszolgáltatók marketingje volt, azon belül pedig a Netflix Magyarország Facebook- és Instagram-posztjainak hatékonyságát vizsgáltam a középiskolások és egyetemisták körében. A téma aktualitását egyrészt a streamingszolgáltatók növekvő szerepe és használata adta Magyarországon, másrészt pedig az, hogy a Covid19-járvány terjedésével a mozik sorra zártak be, ezért a streamingszolgáltatások még inkább előtérbe kerültek a filmipar vonatkozásában.

Többségében milyen nyelvű szakirodalomból dolgoztál? Elegendő magyar nyelvű segédanyagot találtál a témádhoz?
A szekunder kutatásom során az alapokat a magyar szakirodalom mentén dolgoztam fel, majd a specifikus témához közeledve egyre inkább a nemzetközi források felé fordultam. Erre azért is volt szükség, mert ebben a konkrét témában nagyon kevesen kutattak korábban magyar nyelven. A szakdolgozatom 2021-ben készült, az akkor elérhető angol nyelvű cikkek a streaming és a Netflix témakörében épp aktuálisak voltak, így a 2020-as és 2021-es forrásokat is fel tudtam dolgozni.

Milyen kutatási módszert választottál a témád feldolgozáshoz?
Kutatásom során két kvalitatív módszertant alkalmaztam: egyrészt a web-tartalomelemzést, melyet kiegészítettem hozzászólás-elemzéssel, a netnográfia vonásaival is, másrészt egyéni mélyinterjúkat is készítettem a célcsoportom tagjaival. Az alkalmazott módszereket azért választottam, hogy alaposan megismerjem a Netflix közösségi média stratégiáját, hogy kiderítsem, melyek a legnépszerűbb tartalmak a követői körében, és hogy később mélyebben is feltárhassam azt, hogy a 15–24 éves korosztályt milyen attitűd jellemzi ezekkel kapcsolatban.

Mennyire volt lehetőséged gyakorló szakembereket bevonni a munkádba?
A legnagyobb segítséget konzulensemtől, Dr. Kéri Anitától kaptam. A szakdolgozatom írása során végig mellettem állt, nagyon könnyű és gyors volt vele a kommunikáció. Ha bármilyen kérdésem volt, azonnal meg is kaptam tőle a választ, a javaslatokat. Mindig nagy érdeklődéssel fogadta az ötleteimet és ezáltal motivált is. A pályázati lehetőségre is ő hívta fel a figyelmemet.


Mennyi idő alatt állt össze a dolgozat, mennyi volt ebből a terepmunka, az interjúkészítés?

A témát már 2020-ban kiválasztottam, majd 2021 tavaszán kezdtem el mélyebben foglalkozni a szekunder kutatással. 2021 július végén, augusztus elején a tartalomelemzést végeztem el, majd annak eredményei alapján épült fel a mélyinterjúk vezérfonala, amiket szeptember első felében folytattam le. A két kutatási módszertan elemzése után októberben adtam le az elkészült szakdolgozatomat, összesen körülbelül 7-8 hónapot dolgoztam rajta.


Vannak további terveid a témával kapcsolatban?

Mindenképpen. A reklámhatékonyság, annak mérése és módszerei kifejezetten érdekelnek. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Marketing szakának mesterképzéses hallgatója vagyok, mellette pedig piackutatóként dolgozom. A mesterképzéses szakdolgozatom témáját még nem konkretizáltam, de az „érem” másik oldala is érdekelne, vagyis az, hogy a streaming mellett a mozik milyen módszerekkel tudják hatékonyan elérni a közönségüket akár online, akár offline tartalmaikkal.


Hogy zajlott a pályázás menete?

Szakdolgozatként 2021 októberében adtam le, majd az IAB 2022-es pályázatára tudtam beadni a munkát. Tavaly novemberben pályáztam a dolgozattal a versenyen, nagyon könnyen az IAB felületén pár perc alatt meg is volt, egy rövid összefoglalót kellett még feltölteni mellé. A díjátadón is nagyon jó élmény volt részt venni, a digitális reklámszakma fontos szereplőit kicsit közelebbről megismerni és nagyon közvetlenül lehetett velük beszélgetni. Az értékelés során "a szakma" olvasta át a pályaműveket, és nagyon megtisztelő volt számomra, hogy ezt a dolgozatot választották a 2022-es év legjobb digitális marketinggel kapcsolatos alapképzéses szakdolgozatának. Külön öröm számomra, számunkra hogy az SZTE GTK eddigi történetében ez a pályamű volt az első IAB-díjas." - osztotta meg velünk Vas Bianka, hallgatónk.


Szívből gratulálunk a díjhoz és további sikereket kívánunk!



Aktuális események

Rendezvénynaptár *

    Kapcsolódó hírek