2019. március 7-én Dr. Prónay Szabolcs sikeresen tartotta meg A szükséglet-kielégítés újraértelmezése napjaink fogyasztói magatartás trendjeinek tükrében című tantermi előadását, valamint Az egyetemi technológiák értékesítésének marketing kihívásai című tudományos előadását. Az előadások alapján a Bíráló Bizottság a habilitált doktor cím odaítélését javasolta Dr. Prónay Szabolcs részére.
Dr. Prónay Szabolcs tantárgyi előadásában a Maslow piramis mentén elemezte napjaink szükségleti trendjeit, illetve hogy ezekre a trendekre milyen piaci válasz érkezik. Az előadás egy örök kérdéssel kezdődött: Miért jön létre egy vállalkozás? Erre általában az a válasz, hogy a profit miatt. Egy jó marketinges viszont erre azt feleli: a szükséglet kielégítésének érdekében. „Olyan dolgokat veszünk, amire nincs szükségünk, abból a pénzből, ami nem a mienk, hogy lenyűgözzünk embereket, akiket még csak nem is szeretünk.” (Dave Ramsey) – szólt az előadás mottója.
Lássunk néhány példát a szükségletek, a trendek és a piaci válaszok összefüggéseire: a Maslow piramis legalsó szintjén a fiziológiai szükségletek állnak. Mára ezen a szinten nemcsak a táplálkozás, hanem a tudatos táplálkozás lett szükségletté. 2019-es trend például a vegán táplálkozás, amelyre a piaci válasz, hogy egyre több vegán étterem nyílik, illetve egyre több növényi alapanyagból készülő termék kapható, és egyre több terméken jelenik meg a 100% vegan/ vegán felirat.
A biztonság szintjén új tényezőként jelenik meg a félelem a káros hatásoktól, mindentől, ami nem természetes, ezért a 2019-es trend a minden-mentes ételek fogyasztása. Folyamatosan bővül a piac újabb és újabb természetes termékekkel, amit a csomagolásokon is hangsúlyoznak.
Az önmegvalósítás szintjén 2019-es trend a FOMO helyett JOMO. (Fear of Missing Out - Joy of Missing Out). A félelem, hogy kimaradunk valamiből, könnyen elkerülhető a telefon és az okos eszközök által, azonban néha jobb kimaradni, azaz a saját időnket kontrollálni, és teret adni az offline kikapcsolódási lehetőségeknek.
A szükségletetek elemzése rávilágított, hogy egyre inkább előtérbe kerül a tudatosság, és hogy szeretnénk a saját kezünkben tartani az irányítást, és meghatározni, hogy mit veszünk meg. A szükségleteink nem változtak, csak az, hogy hogyan szeretnénk kielégíteni őket.