Az SZTE Marketing Klub tavaszi félévét március 22-i klubestjével nyitotta meg, ahol olyan vállalkozások szakembereit láthattuk vendégül, amelyek meghatározó szerepet töltenek be nemcsak Szeged, hanem országos vonatkozásban is marketing területen. Az előadás témája: „Be smart, be different” – avagy milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy marketingesnek.
Az elmúlt években a vállalkozások egyre nagyobb figyelmet fordítanak a marketing tevékenységre, viszont még mindig kevesen szervezik ki marketing feladataikat ügynökség számára. Azért lenne fontos szakértőkre bízni a marketing tevékenységet, mert a napjainkban tapasztalható reklámzajból csak akkor lehet kitűnni, ha valami egyedi elképzelést dolgozunk ki, és azt hatékonyan juttatjuk el a célcsoportunk számára – ehhez viszont jelentős tapasztalatra és hozzáértésre van szükség, ami általában az ügynékségeknél megvan.
Az est két meghívott előadója Kurucsai János, a Marketing Store Kft. ügyvezetője, és Kátai Krisztina, az Innovariant Nyomdaipari Kft. kereskedelmi vezetője volt. A meghívott előadóink által képviselt cégek közül a Marketing Store Kft. tavaly a Marketing Szövetéség elismeréseként a szakma Marketing Nagykövetének lett megválasztva, mellyel bekerültek az ország legjobb KKV ügynökségei közé. A nyomdaipar a high-tech iparágak egyike. Az Innovariant Nyomdaipari Kft. az országban egyedülálló technológiát is kínálva segíti komplex produkciós megoldásokkal mind a KKV, mind a nagyvállalati, mint pedig az ügynökségi szektort. Kategóriájában a régió megkerülhetetlen szereplője, ugyanis nem nagyon van olyan nyomdai ajánlatkérés, amelyet ők ne kapnának meg. Az előadás folyamán megtudhattuk, hogy egy ügynökség miként tudja marketing szempontból segíteni egy KKV munkáját, illetve hogy mindehhez hogyan tud hozzájárulni egy nyomda. Mindezen felül közös kampányaik bemutatása segítségével különböző kihívásokkal találkozhattunk, és rendkívül hasznos tanácsokkal láttak el bennünket, hogy ezek a jövőben ne okozhassanak fennakadást.
Az előadás bevezető részében különböző marketing trendek bemutatására került sor, amelyek meghatározónak lehetnek egy marketinges számára.
Habár napjainkban a marketing tevékenység középpontjában egyértelműen az online eszközök dominálnak (például közösségi média, videó marketing, kereső marketing), ugyanakkor az offline tér, azaz a nyomtatott termékek, úgymint a szórólapok, magazinok, még mindig meghatározó szerepet töltenek be. Ez sok esetben különböző célcsoportok igényeihez kapcsolódóan lehet jelentős, mint például idősek, vagy hölgyek körében (pl. magazinok), valamint jellemző, hogy a B2B piacok szereplői különböző kiadványokat készítenek partnereik számára.
Míg 2011-ben közel 150 marketing eszköz állt rendelkezésre, addig 2017-re már 3500-ra nőtt azon eszközök száma, amelyekkel egy marketinges gazdálkodhat. Mint látható, napjainkban a megfelelő eszköz kiválasztása is igen nagy kihívást jelent. Azonban a különböző eszközök egyidejű alkalmazása lehetőséget nyújt az ún. onmichannel kommunikációra, azaz több csatornán történő kommunikációra, ami a marketing hatékonyságát nagymértékben növeli. A Marketing Store Kft. ügyvezetője szerint legalább négy különböző csatornánk kell egyszerre ugyanazt az üzenetet kommunikálni, és legalább tízszer kell eljuttatni az üzenetet az ügyfél számára, hogy egyáltalán valamilyen reakciót váltson ki.
Napjainkban egyre jobban elkülönülnek az egyes marketing feladatok, és azt tapasztalhatjuk, hogy a marketing különböző szintjeit különböztethetjük meg: a stratégiai marketinget – előretervezni a következő 1-2 év távlatában; operatív marketinget – mint például a szövegírás, grafika készítés, weblap készítés; valamint a technológiai marketinget – ami az elmúlt 10-20 évben megjelenő szolgáltatásokhoz kötődő automatizálási és kódolási feladatokat jelenti.
A meghívott előadók – profi marketingeshez híven – igyekeztek 7+1 pontban összefoglalni a marketingessé válás „titkos” receptjét:
Lényeg, hogy ismerjük a piacunkat, illetve amit kínálunk, az megfeleljen a piaci szükségleteknek. Az ügyfeleknek egy konzultáció alkalmával általában három kérdésre kell tudni válaszolni. Ha ezen kérdésekre nem tudják a választ, akkor nem ismerik megfelelően a piacukat:
Ha ezeket a kérdéseket az ügyfél nem tudja megválaszolni, akkor marketingesként a Te feladatod ezeket felmérni. Addig bele se kezdj a marketing stratégia összeállításába...
Minden vállalatnak szüksége van egy, legalább egy évre előre kidolgozott stratégiára. A stratégia az idő elteltével megváltoztatható, de ügyelj arra, hogy ne csak „az árral sodródjatok”!
Mindenkinek ugyanazt az üzenetet kommunikálni már a múlté... A megfelelő hatás elérése érdekében szegmensenként más-más üzenetet fogalmazz meg, amit más-más eszközzel kell a célcsoportok számára eljuttatni. Míg ez érinti a szöveges és vizuális tartalmat is, addig a mérhetőség szempontjából fontos az egyedi sorszámok és kódok célcsoportonként alkalmazása.
Tudd, hogy mit akarsz, ismerd a piacot, a versenytársakat, a gyengeségeiket és erényeiket! Releváns célokat tűzz ki magad elé, amik legyenek megvalósíthatók! Mindezt meghatározott időn belül, egy elkülönített költségvetésből valósítsd meg! Továbbá arra az összegre, amit vevőszerzésre fordítasz, tekints úgy, mint BEFEKTETÉSRE a piacon!
Végezd úgy a munkád, hogy a célközönségednél a legjobb hatást érd el! Szakmaiságoddal pedig segítsd az ügyfeled,munkáltatód abban, hogy a stratégiáját tekintve megfelelő marketing döntést hozzon!
Ha tökéletes tartalmat szeretnél írni, legyen az lényegre törő, érzelmekre ható, illetve könnyen emészthető, érdekes. Ezt a szemléletet alkalmazva az értékesítési „tölcsér” logikája mentén az alábbi lépésekre kell odafigyelned a siker eléréséhez. Először is valami érdekfeszítő témával fel kell keltened az ügyfél figyelmét. Ezek után tanácsot kell adnod a termékeddel kapcsolatban, majd a végén a legjobb ajánlattal kell előállnod, amit csak tőled kaphat meg.
A termékek csomagolása jelentősen befolyásol(hat)ja a fogyasztói döntést, azonban egyre nehezebb megkülönböztetni magunkat a versenytársaktól. A tömegből való kitűnés nemcsak Neked, de sok marketinges számára is nagy fejtörést okoz. Mit lehet tenni ebben az esetben? – Először is kutatást kell végeznünk azzal kapcsolatban, hogy pontosan mi is zajlik le a vevő fejében, amikor meglátja a termékünket. Ha a kutatást elvégeztük, egy új, felhasználóbarát megjelenést kell megalkotnunk a vevők számára, természetesen a felmérés adataira támaszkodva. Ezzel a módszerrel növelhetjük az eladásainkat. Egyes kutatások szerint, ha a fogyasztók leveszik a terméket a polcról, akkor 85% a valószínűsége annak, hogy meg is veszik azt. Ezért a csomagolás különösen fontos.
Percről percre változik minden a világunkban – ez különösen igaz a marketing területére. Az innováció és a gyorsuló technológiai fejlődés begyűrűzött a marketing szakmába is. Ebből kifolyólag lépést kell tartani a trendekkel, másrészt pedig folyamatosan ötvözni kell az online és offline eszközöket. Lényeg, hogy használjuk, és ne maradjunk le!
Összességében legfőbb célként kell elérnie egy marketingesnek , hogy csak rá figyeljen a fogyasztó, hiszen így lehet a legjobb a piacon. – ...és mi kell ahhoz, hogy a legjobb legyél a piacon? – Légy megbízható, rugalmas, kreatív, tudásra szomjas, szorgalmas, alázatos, proaktív és nyitott bármire!
SZTE Marketing Klub