Az SZTE GTK sokszínűsége több szempontból is leírható: soknemzetiségű diákjaink vannak, változatos a programkínálat a hallgatók számára, sárga az épületünk, bordó a logónk, de mégis a mi egyetemünk a legzöldebb!
Az SZTE Marketing Klub Gyarmati Lászlót, a József Attila Tanulmányi és Információs Központ igazgatóját és egyben volt GTK-s marketing mesterszakos hallgatót látta vendégül egy klubest keretében 2017. október 11-én a Campus Beer&More-ban. Az előadó azokról a projektekről és előrelépésekről számolt be, amelyek a TIK épületének zöld marketingjét érintik.
Mi az a zöld marketing?
A zöld marketing burkolt marketing megoldás, melyben a vállalatok egy környezetvédelmi ügy mellé állnak, támogatják különféle módszerekkel. Ezen megoldások rokonszenvesebbé tehetik a cégeket vagy azok termékeit, és környezetbarát hirdetési formát alakíthatnak ki.
Mit tudhattunk meg az előadáson?
Többféle megoldásrendelkezésre áll környezetbarát energia felhasználására. A zöld marketing legnagyobb üzenete a társadalom felé, hogy kisebb költségvetésből tudjunk olyan megoldást találni, ami a későbbiekben hosszútávon stagnáló kiadásokhoz, illetve megtakarításhoz vezethet, emellett pedig a környezeti terhelést is csökkenti. A környezettudatos műszaki megoldás következtében az egyetem infrastruktúrája változik a megújuló energiaforrások használatának segítségével.
,,Ha zöld egyetemről beszélünk, akkor beszélhetünk a műszaki megoldásokról. A környezettudatos műszaki megoldások akkor jók, ha az egyetem infrastruktúráját használók semmit nem vesznek belőle észre. Sokszor azt mondom, az én munkám olyan, mint egy gondnoké: ha én mindent jól csinálok, abból nem vesz senki semmit észre, de ha bármi hiba történik a rendszerben, az általában a diszkomfort-érzetet növeli.” – osztotta meg véleményét László az előadás során. Az egyetem villamosigénye eléri évente a milliárdos nagyságrendet. A költségek csökkentése érdekében napelemeket telepítettek a TIK épületének előnyeit maximálisan kihasználva, a tetőre. 2012-ben a 600 millió Ft-ot költöttek 661 kW teljesítményű napelemekre. A gyors megtérülési idő és a kedvező fajlagos költség együttese következtében három év múlva nagyságrendileg ugyanezt a teljesítményt közel fele annyi beruházási költségkeretből tudták megvalósítani, 510 kW-ot 300 millió Ft-ért sikerült megvásárolni. Az ebből adódó nagymennyiségű felhalmozódó energia hatalmas sikernek számít, amely akár napi 2-3 elektromos autó térítésmentes feltöltését is biztosítja.
A TIK életében hosszú hagyománya van a társadalmi felelősségvállalásnak. A fenntarthatósági stratégia a következő: oktatunk, működünk, társadalmilag felelősséget vállalunk, melynek fontosságát a napi 3-5 ezer hallgató épületben való megfordulása tükrözi.
Mennyire vagyunk környezettudatosak?
Erre egy önbevalláson alapuló világszintű felméréssel tudunk választ kapni: a Green Metric egy olyan nemzetközi rangsor, amely az egyetemeket a zöld törekvéseik szerint rangsorolja. Manapság ezt a listát minden médium kommunikálja, ezért egyre inkább presztízsértéket képvisel. Az SZTE legjobb eredményét 2014-ben érte el, akkor 360 résztvevő közül 19. helyen végzett a napfény városának egyeteme.
Az épület üzemetltetése során nemcsak a műszaki beruházások, hanem a különböző fenntarthatósággal kapcsolatos programok is kimelt figyelmet kapnak az épületben, mint például a Föld napja, a Föld órája, Zöld Filmklub, a Víz világnapja, Harc a globális felmelegedés ellen programsorozat, illetve jótékonysági gyűjtések. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy a zöld marketing keretében a hallgatók világról és környezetükről alkotott képét is formálni lehessen, és a környezeti kérdéseket figyelembe véve legyenek részesei a társadalomnak.
Várunk Titeket egy közös szelfizésre a TIK tetején a tavasztól induló innovatív kazántúra keretein belül!
Szeretnél hasonló témákról időben értesülni? Akkor iratkozz fel az SZTE Marketing Klub hírlevelére és kövesd programjainkat Facebookon is!