Közel százan ismerkedtek meg a statisztika, esélyegyenlőség és a marketing fontosabb témaköreivel a Kutatók Éjszakáján

Idén is sokan látogatták meg a 2019. szeptember 27-én megrendezett Kutatók Éjszakáján a Gazdaságtudományi Kar tudománynépszerűsítő interaktív programjait. Az érdeklődők elsősorban statisztikai, esélyegyenlőségi és marketinges témákkal ismerkedhettek meg, valamint egy vakteszten is részt vehettek.

A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara az elmúlt években minden alkalommal csatlakozott az országos programsorozathoz, hogy az érdeklődők számára betekintést nyújtson a gazdasági kérdések vizsgálatára alkalmas tudományos eszköztárba. A rendezvényen évek óta nemcsak középiskolások vesznek részt, hanem olyan érdeklődők is, akik szívesen foglalkoznak gazdasági kérdésekkel vagy valamelyik témában kapcsolódási pontot találnak. Az alábbi összefoglaló egy kis betekintést ad az idei Kutatók Éjszakája programkínálatába.

Egy kicsit mindenki statisztikus, még ha nem is tud róla. A Statisztika a mindennapokban – Hogyan modellezhetők mindennapi életünk egyes területei? című előadáson a hallgatóság felismerhette azokat a döntési helyzeteket, amelyekkel minden nap találkozunk, rutinszerűen oldunk meg, anélkül, hogy tudnánk, milyen komoly statisztikai módszertan állhat az egyes döntések mögött. Ilyen mindennapi statisztikák lehetnek egy boltban az árak összehasonlítása, a kórokozók 100 százalékát eltüntető tisztítószer, az időjárás-jelentés, vagy akár a telefonunk lépésszámlálója is. Emellett a hallgatóság megismerhette azt is, hogyan szemlélik a világot a Statisztikai és Demográfiai Tanszék kollégái egy statisztikus szemüvegén keresztül: hogyan építenek kapszulagardróbot hálózatelemzés segítségével vagy hogyan jelzik előre testtömegünket a várandósság végére szinte hajszálpontosan. Mindezek a körülöttünk élő hétköznapi statisztikák.

Sokféleség és egyenlő lehetőségekA Gazdaságtudományi Kar Kutatóközpontja két programmal készült a Kutatók Éjszakájára. Az első programon a hallgatói esélyegyenlőség témaköre került középpontba. A vendégek elsőként Bajmócy Zoltán egyetemi docens előadását hallgathatták meg a hallgatói esélyegyenlőség hátteréről „Sokféleség és egyenlő lehetőségek” címmel. A témát a továbbiakban kerekasztal-beszélgetés során járták körül a témakörben érintett jelenlegi és volt egyetemi hallgatók, civil szervezetek képviselői és oktatók. A beszélgetés résztvevői voltak: Kormányos Ákos, az SZTE Onkoterápiás Klinika pszichológusa, író; Szalai Balázs és Bata Balázs a Gazdaságtudományi Kar hallgatói; Holczné Takács Katalin és Kácsor-Macska Zsuzsanna a Napos Oldal a Sérült Emberekért Alapítvány elnöke és marketingért felelős kollégája; Ballai Anna Mária a Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének elnöke, valamint Málovics György egyetemi docens, a Kiskundorozsmai Roma Tanoda önkéntese. A beszélgetést Juhász Judit tudományos segédmunkatárs moderálta.

Hallássérültek részvételével folytatott akciókutatás bemutatásaA Kutatóközpont következő programján a hallássérültek részvételével folytatott akciókutatása került bemutatásra. Gébert Judit előadásában, Vörös Zsolt jelnyelvi tolmács segítségével ismerhette meg a közönség a kutatás részleteit és módszertanát, majd a Klúg Péter Iskola igazgatója, Kis Antal és az iskola tanárai, Adányi Attiláné és Horváthné Varga Gyöngyi engedtek betekintést a közönség számára arról, hogy hogyan működik egy hallássérülteket tanító iskola, milyen módszertani komplexitás jellemzi a munkát, és mekkora erő rejlik a tanárok és diákok alkotta közösségben. Az érdeklődők hallókészülékeket is kipróbálhattak, valamint a jelelés rejtelmeibe is elkalauzolták őket.

A marketing iránt érdeklődők egy interaktív kvízben is kipróbálhatták magukat, hiszen Huszár Sándor egyetemi tanársegéd a marketingkutatások során alkalmazott mélyinterjú, kérdőíves felmérés, neuromarketing és kísérlet témakörében mutatott be néhány olyan kutatást, amellyel kapcsolatban a résztvevők tudtak szavazni és apróbb édességeket nyerni. A program egyaránt épített a Karon egyre népszerűbb gamifikációs technikákra – amelyek alkalmazása egyre fontosabb az oktatásban – valamint a kíváncsiságra, amely egy ilyen kvíz során fenntartja a figyelmet.

Marketing szabadulószobaNagy érdeklődéssel fogadták az SZTE Marketing Klub által rendezett marketing szabadulószobát. A hallgatói klub már évek óta részt vesz a rendezvényen, amely során különböző, a hétköznapokban is felmerülő marketing problémákat kellett a résztvevőknek kreatív feladatok formájában megoldaniuk. A feladatok közben a résztvevők logókat kereshettek, megtanulhatták, hogy mi az a saját márkás termék, valamint egyedi reklámszöveget tervezhetek. A jelentkezők csapatokban vehettek részt a programon és együttműködve kellett kijutniuk a tanteremből, miközben vészesen fogyott az idő.

VaktesztA Gazdaságtudományi Karon minden évben van lehetőség valamilyen kutatásban részt venni, aminek eredményét a rendezvényt követően megismerhetik a látogatók. Az idei évben az Üzleti Tudományok Intézetének két demonstrátora, Sikó Beáta negyedéves és Újvári Aliz harmadéves kereskedelem és marketing szakos hallgatók vaktesztet készítettek virslivel és ketchuppal, amely keretében azt vizsgálták, hogy prémium márkás, olcsóbb árkategóriájú és kereskedelmi márkás termékeket hogyan értékelnek fogyasztók kóstolás után. Az eredmények alapján elmondható, hogy a felmérésben résztvevők nagyobb különbséget éreztek a virslik, mint a ketchup-ok között. A ketchup-ok esetén a kutatásban tesztelt kereskedelmi márkás termék kapta a legalacsonyabb értékelést. A prémium kategóriás termék mind a virslik, mind pedig a ketchup-ok esetén a legjobbnak számított, viszont a kereskedelmi márkás ketchupot szintén nagyon jónak ítélték meg a résztvevők.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Az első Közgazdászok Viadala, ahol egy épületben 6 egyetem csapata versenyzik 20 órán át. Alvás nélkül, ez már önmagában is kihívás, de közben teljesíteni is kell. A tét félmillió forint.

Események

Rendezvénynaptár *