Bezár

Aktuális kutatások

Dupla haszon: vállalati felelősségvállalás és marketing

Dupla haszon: vállalati felelősségvállalás és marketing

2017. március 21.
3 perc

Non-business marketing: szervezeti önkéntesség Magyarországon

Miért éri meg a szervezeteknek az önkéntesség? Mi köze az önkéntességnek a marketinghez? És a szervezetek motivációjához?

Önkéntes segítőké a jövő

Ugyan Magyarországon a szervezeti önkéntesség még meglehetősen gyerekcipőben jár, egyre több szép példát látunk a vállalati felelősségvállalásra. Az adományozáson, a társadalmi célú marketingen és a szponzoráción túl az önkéntesség motivációjával és a marketinggel való összefüggéseivel foglalkoznak a Gazdaságtudományi Kar kutatói.

Az önkéntesség és a marketing összefüggéseit, valamint a vállalatok társadalmi felelősségvállalása mögötti szervezeti motivációt vizsgálva elsősorban arra keresik a kutatók a választ, hogy miért éri meg egy-egy szervezetnek önkéntes tevékenységbe fognia. Az önkéntesség definiálásával, az önkéntességben aktív területek megadásával, az aktivisták jellemzésével és motivációjuk feltárásával igyekeznek hozzájárulni ahhoz, hogy a szervezeti önkéntesség egyre elfogadottabb tevékenységi formaként jelenjen meg, és minél többen lehetséges szervezeti erőforrásként gondolhassunk rá. Az önkéntesség marketing vonatkozásait kutatva kiderül, hogy a szervezet milyen sok területen profitálhat ezen tevékenységek révén, nem beszélve a jó ügy szolgálatáról.

A szervezeti önkéntes programok számos előnnyel kecsegtetnek a szervezet számára, mint például: segítik az alkalmazottak személyes fejlődését (gondolva itt elsősorban a szociális kulcskompetenciákra); segítenek kialakítani a szervezeti kultúrát; hozzájárulnak a közösség formálásához; növelhetik a foglalkoztatottságot; segítik a vállalat pozitív imázsképének kialakítását, kialakíthatnak társadalmi kötelékeket.

Az önkéntesség célcsoportjainak meghatározásán keresztül arra is fény derül, hogy a szervezeti önkéntesség mely területeken aktív hazánkban.

A Gazdaságtudományi Karon zajló kutatások célja, hogy a hazai szervezeti önkéntesség különböző dimenzióit vizsgálva mutassa be azokat a tényezőket, amelyek mentén megragadhatók a társadalmi felelősségvállalás, az önkéntesség és a marketing összefüggései.

Legfontosabb publikációk, cikkek, tanulmányok, konferenciaelőadások:

  • Csovcsics A. (2015): Motivation among young volunteers: an empirical analysis in Hungary. International Conference for Academic Disciplines. 2015 November 3–6. London, Egyesült Királyság.
  • Hetesi E. – Csovcsics A. (2015): Volunteering as part of CSR and company support for employee volunteering. Responsibility and sustainability: Socioeconomic, political and legal issues, 3(3), pp. 3–14.
    http://www.grupomio.org/wp-content/uploads/RS-3_3_2-Hetesi-and-Csovcsics.pdf
  • Csovcsics A. (2015): Company Support for Employee Volunteering. New Ideas in a Changing World of Business Management and Marketing. 2015 Március 19–20. Szeged, Magyarország.
  • Hetesi E. – Csovcsics A. (2014): What are the Individual and Organizational Motivations for volunteering? 13th IAPNM Congress. 2014 Június 12–14. Osijek, Horvátország.
  • Csovcsics A. – Hetesi E. (2014): Az egyéni önkéntesség motivációinak feltárása és azok marketing vonatkozása. „Marketing megújulás” - Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai. 2015. augusztus 28–29. Szeged, Magyarország.
  • Csovcsics A. (2015): Company Support for Employee Volunteering. In: Hetesi E. – Vas Zs. (szerk.): New Ideas in a Changing World of Business Management and Marketing. University of Szeged Faculty of Economics and Business Administration, Doctoral School in Economics, Szeged.
    http://www.eco.u-szeged.hu/english/research/scientific-publications/new-ideas-in-a-changing-world-of-business-management-and-marketing
  • Hetesi E. – Csovcsics A. (2014): Az egyéni önkéntesség motivációinak feltárása és azok marketing vonatkozása. In: Hetesi E. – Révész B. (szerk.): „Marketing megújulás” - Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Szeged.
    http://www.eco.u-szeged.hu/kutatas-tudomany/tudomanyos-kozlemenyek/marketing-megujulas

→ Az Üzleti Tudományok Intézete kiadványai

A kutatócsoport tagjai

  • Prof. Dr. Hetesi Erzsébet, egytemi tanár
  • Béla-Csovcsics Andrea, tanársegéd

Szolgáltatások

A kutatócsoport örömmel osztja meg tapasztalatait az alábbi területeken:

  • az egyéni önkéntesség motivációjának és a szervezeti önkéntes programokat szervező vállalatok motivációijának együttes vizsgálata,
  • az önkéntesség mint az egyre növekvő számú társadalmi problémák kezelésére kínálkozó megoldás vizsgálata.

Kutatásvezető

Prof. Dr. Hetesi Erzsébet
egyetemi tanár

Üzleti Tudományok Intézete
Marketing Szakcsoport

Kulcsszavak

  • szervezeti önkéntesség,
  • non-business marketing,
  • CSR

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek