Prof. Dr. Bajmócy Zoltán
Igazságos és fenntartható városfejlesztési folyamatok
E tág téma különböző módokon közelíthető meg (egy adott város/program mélységi elemzése;
a különböző városok/országok összehasonlító elemzése; elméleti vagy empirikus fókusz stb.), emellett különböző témák során, pl.:
-
A szegénység és a szegénység enyhítése
Hogyan kezelhető a szegénység? Mit tesznek a városok a szegénység elleni küzdelemben?
-
Fejlődés a marginalizáltakért
Hogyan lehet igazságos a helyi fejlesztés (figyelembe véve a nemi egyenlőséget, fogyatékos emberek, kisebbségek stb. helyzetét).
-
Részvétel és az alulról építkező kezdeményezések ereje
Az állampolgári részvétel ígéretes módjai a fejlesztési döntéshozatal során, deliberatív/részvételi technikák elemzése, állampolgárok által vezetett fejlesztési kezdeményezések.
-
Degrowth
A fejlődés túlmutat a növekedésen. Városi fenntarthatósági kérdések kezelése a mai növekedésközpontú gondolkodáson túl. Alternatív helyi stratégiák (pl. „degrowth” „transition movement”, „slow movement”, a helyi valuta, a feltétel nélküli alapjövedelem, a közösségi gazdálkodás, helyi közösségi kertek, a helyi energiarendszerek és azok relevanciája a helyi fejlesztés szempontjából).
Dr. Gébert Judit – Dr. Juhász Judit társvezetésben
A hallássérült fiatal polgárok társadalmi befogadásának és aktív állampolgárságának pozitív ösztönzői (Hosszabb távú együttműködésre is várjuk a jelentkezőket.)
Melyek azok az (ingyenes és költségalapú) erőforrások (önkormányzati vagy más kedvezmények, rendezvények, társulások-klubok, csoportok, közterületi kommunikációs eszközök, intézményi infrastruktúrák, iskolai/munkahelyi programok, hallásgondozás lehetőségei stb.), amelyek a fiatal hallássérültek társadalmi integrációját elősegítik Szegeden és környékén?
Milyen akciókat tudunk megvalósítani a fiatal szegedi hallássérültek valódi lehetőségeinek bővítéséért a munkaerőpiaci elhelyezkedésük és beilleszkedésük során?
Hogyan lehetne az egyetemi/középiskolai oktatási környezetet befogadóbbá tenni a hallássérült diákok számára Szegeden?
Feminista közgazdaságtan
A feminista közgazdaságtan témakörei:
- A nők gazdasági és társadalmi helyzetének javítása
- A nemek közötti egyenlőtlenségek csökkentése
- A kapcsolatápolás, háztartási munka, ápolási munka kérdéskörei
- Fizetett és fizetetlen munka viszonya
- A házastársak közötti munkamegosztás gazdasági és társadalmi szempontjai
Dr. Gébert Judit
Feltétel nélküli alapjövedelem
A feltétel nélküli alapjövedelemmel kapcsolatban több fontos kérdés is szóba kerülhet.
- Finanszírozható-e és ha igen, akkor hogyan? Relatíve mennyire drága a jelenlegi jóléti juttatásokhoz képest?
- Egy ilyen szociálpolitikai eszköz hogyan alakítaná át a társadalom struktúráját, a társadalom berendezkedéséről alkotott elképzeléseinket? Úgy, mint: mi a munka, ki felelős a szegénységért, milyen jóléti juttatások illetnek meg valakit, szükség van-e teljes foglalkoztatásra stb.?
- Milyen tanulságul szolgálnak az alapjövedelem kísérletek gazdagabb és szegényebb országokban?
Gazdasági növekedés és környezet
Kutatási kérdések:
- hozzájárul-e a gazdasági növekedés a jobb környezetminőséghez és az emberi fejlődéshez?
- Milyen kapcsolat van az egy főre eső reáljövedelem növekedése és a környezet állapota, valamint a társadalom fejlettsége között? Mikor mondhatjuk, hogy egyik ország fejlettebb, mint a másik?
- Hogyan tudjuk mérni az emberi fejlődést? Milyen irányokat kellene a döntéshozatalnak követnie, ha elő akarja segíteni az emberi fejlődést? A témát egyaránt lehet helyi, országos, vagy globális szinten vizsgálni.
Nők szerepe a gazdasági fejlődésben.
Az ENSZ szerint a nemek közötti egyenlőtlenség az egyik legkomolyabb kortárs probléma. Ez az egyenlőtlenség több oldalról is kapcsolódik a közgazdaságtanhoz. Például:
- Milyen okokra vezethető vissza a nemek közötti egyenlőtlenség a munkaerőpiacon?
- Milyen gazdaságpolitikai beavatkozások csökkentik, vagy éppenséggel növelik a nemek közötti egyenlőtlenséget?
- Milyen országok közötti különbségek figyelhetők meg a témában?
- Milyen fejlesztési projektek tudják a legjobban segíteni a nők szerepét a fejlesztésben?
Szabadon választható, egyéb megbeszélt téma.
Juhász Judit
1. Képességszemlélet és emberi fejlődés (human development)
Az Amartya Sen és Martha Nussbaum nevéhez köthető képességszemlélet képezi a globális helyzetet rendszeres időközönként bemutató, az emberi fejlődésről szóló ENSZ−Jelentések inspirációját és alapját, amelyben a fejlődés az emberek szabadságának, választási lehetőségeinek bővülését jelenti. Célja az emberi jóllét növelése, a teljes élet megélésének lehetősége minden egyes ember számára.
A képességszemlélet és az emberi fejlődés elméletének témakörei:
- Szegénység csökkentése
- Emberi jóllét növelésének kérdéskörei
- A teljes élet kérdése
- Az egészség és oktatás összefüggései az emberi fejlődéssel
- Autonómia és paternalizmus
2. Egyetemi közösségi szerepvállalás és transzformáció (társtémavezetésben is)
- Hogyan segíti elő az egyetemi közösségi szerepvállalás a fenntarthatóság, igazságosság, egyenlőség céljait?
- Hogyan járul hozzá az egyetemi közösségi szerepvállalás a helyi közösség sérülékeny csoportjainak társadalmi inklúziójához?
- Hogyan segíti az egyetemi közösségi szerepvállalás a helyi közösség jóllétet?
- Melyek a service learning módszertan alkalmazásának lehetőségei és akadályai a helyi közösséggel való együttműködésben?
- Az egyetemi közösségi szerepvállalást, a civil társadalommal, helyi közösséggel való együttműködést és a társadalmi transzformációt érintő egyéb kérdések
3. Alternatív kutatásmódszertan
Alternatív – elsősorban kvalitatív kutatási módszerekhez köthető – kutatásmódszertant, pl. művészetalapú kutatási módszereket (többnyire kiegészítőleg) alkalmazni kívánó hallgatók jelentkezhetnek elsősorban a fenti témakörök vizsgálata kapcsán.
Dr. Málovics György
Fejlődés, települések, természeti környezet
A kérdés megközelíthető átfogó szemléletben, vagy egy specifikus, adott gyakorlatra/szempontra fókuszálva, például:
- alacsony jövedelmű és magas jövedelmű vidéki vagy városi helyek fenntarthatósági jó gyakorlatai; vagy
- települések környezeti problémái és konfliktusai és azok megoldási lehetőségei.
Fejlődés, települések, marginalizáció, szegénység, egyenlőtlenségek
Felmerülő kérdések:
- Hogyan befolyásolják a fejlesztési projektek a szegény/marginalizált közösségeket/társadalmi csoportokat?
- Melyek a fejlesztések egyenlőtlenségeket érintő hatásai? Melyek az inkluzív fejlesztés jó gyakorlatai? (Olyan fejlesztések, amelyek támogatják a szegényeket/marginalizáltakat.)
A környezeti igazságosságot célzó fejlesztések
Melyek a környezeti igazságosságot támogató folyamatok/projektek (amelyek mind a generációkon belüli, mind a generációk közötti egyenlőséget, mind a társadalmi igazságosság és a környezeti fenntarthatóság szempontját figyelembe veszik)? Vannak konfliktusok/feszültségek a társadalmi igazságosság és a környezeti fenntarthatóság szempontjai, hatásai között a helyi/nemzeti szintű fejlesztési projektek esetében?
Fejlesztések és társadalmi részvétel
Melyek a társadalmi részvétel jó gyakorlatai a helyi/nemzeti fejlesztéspolitikai gyakorlatban? Hogyan befolyásolják ezek a helyi/nemzeti szintű fejlesztéseket, szakpolitikákat?
Egyetemek, közösségek, társadalmi felelősségvállalás, fenntarthatóság
Mi az egyetemek szerepe a helyi és a tágabb közösség (társadalom) életében? Van az egyetemeknek szerepük napjaink legégetőbb kihívásainak, a társadalmi egyenlőtlenségeknek és a környezetileg fenntarthatatlan fejlődési folyamatoknak a kezelésében? Hogyan valósulhat ez meg?