A magyar felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók motivációjának vizsgálata
Kéri Anita
Jelen kutatás a külföldi hallgatók motivációjával foglalkozik ország és intézményválasztás szempontjából. A téma aktualitását tekintve nagyon kurrens, hiszen a felsőoktatás nemzetköziesedésével tudás alapú társadalmak alakulnak, tudásrégiókat létrehozva. Az elmúlt évek során több egyetemi ösztöndíjprogram jött létre, melyek lehetővé teszik a hallgatók nemzetközi mobilitását. A mobilitásban részt vevő hallgatók száma egyre inkább nő.
A hazánkba érkező hallgatók szolgáltatást vásárolnak, amikor magyar egyetemre jönnek. A magyar egyetemen való tanulás motivációjának több indoka is lehet, így érdemesnek találtam azt megvizsgálni, hogy mi alakítja a vásárlási döntési folyamatukat, melyek a választásuk fő mozgatórugóik, mi a motivációjuk fő forrása. Kutatásom célja tehát az volt, hogy fényt derítsen a külföldi hallgatók motivációjára a választott egyetemen. A kutatás előtti feltételezéseim szerint az ország vonzereje, a referenciacsoportok, az ismeretek szerzése és a magyar diploma értéke motiválták a hallgatókat. A fókuszcsoportos megkérdezéseken előzetes kérdéseim alátámasztásra kerültek, így azt a kvalitatív után kvantitatív felmérés segítségével is megvizsgáltam. Faktorelemzés segítségével határoztam meg, hogy milyen faktorok alakítják a külföldi hallgatók motivációját, melynek eredményeként arra jutottam, hogy előzetes modellem átalakítására van szükség. A kérdőíves kutatás szerint a fő faktorok, amelyek a külföldi hallgatók motivációit alakítják a referenciacsoportok, az önmegvalósítás, a kultúra és a világ megismerése, a letelepedés és a diploma által szerzett tudás. Klaszterelemzés után a kérdőívemre választ adók között egymástól elváló csoportokat tudtam alkotni. A kitöltők között vannak önmegvalósítók, a diploma által szerzett tudás által motiváltak, letelepedni vágyók, kultúrakedvelők, motiválatlanok és referenciacsoportokat követőek is.
Kutatásom eredményei által egy tisztább képet kaphatunk a külföldi hallgatók az intézménybe és Magyarországra való érkezésének motivációjáról. A jelen kutatás alapját képezheti további kutatások lefolytatásának, mely a külföldi hallgatók motivációját vizsgálja.
Kulcsszavak:
- motiváció,
- extrinzik,
- intrinzik,
- Maslow,
- Maslow piramis,
- tanulás,
- felsőoktatás,
- nemzetköziesedés,
- cserediák programok,
- Európai Unió,
- Erasmus Plusz,
- CEEPUS,
- Campus Hungary,
- Study Hungary,
- mobilitás,
- hallgatói mobilitás,
- kredit mobilitás,
- diploma mobilitás,
- marketing,
- felsőoktatási marketing,
- felsőoktatási verseny,
- vásárlási döntési folyamat