A GTK hallgatói a Somogyi-könyvtár projektjében
A szegedi Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár felkérésére a Gazdaságtudományi Kar hallgatói vállalták a könyvtári arculat és intézményi marketing frissítésében való közreműködést. Jó ötletek, megfiatalodott könyvtár az eredmény. A közös munka tapasztalatairól Dobosné Brezovszky Anikót, a könyvtár olvasószolgálati osztályvezetőjét kérdeztük.
A szegedi Somogyi-könyvtárban évek óta tapasztaljuk azt a tendenciát, hogy míg a gyermekek (óvodások, általános iskolások) szívesen és sokat járnak könyvtárba egyénileg és szervezett keretek között is, addig a középiskolásokra és a felsőoktatásban tanuló hallgatókra ez már sajnos nem jellemző. Ez nem helyi specialitás, hanem országos (sőt, nemzetközi) tendencia. Az életkor előrehaladtával viszont javuló tendencia mutatkozik, ugyanis idősebb korban már egyre több időt tudunk könyvtárba járással tölteni. A Somogyi Könyvtár számára viszont nagyon fontos, hogy minden korosztály tagjai, így az egyetemisták is vendégei legyenen az épületnek – tudtuk meg az olvasószolgálat vezetőjétől.
A legfontosabb kérdés tehát az volt, hogyan lehet a huszonévesek számára vonzóbbá tenni a könyvtárat. Ebből forrta ki magát az ötlet, hogy az adott célcsoportot hívják segítségül, akik ráadásul értenek is az adott területhez. „Prónay Szabolcs és Béla-Csovcsics Andrea segítségével két csoporttal is felvehettük a kapcsolatot, így a munka folyamán egy mesterszakos és egy alapszakos csapat is vizsgálódott az ügyben” – árulta el a könyvtár munkatársa.
A közös projekt a Somogyi-könyvtár bemutatásával kezdődött: egy prezentáció és a személyes látogatás hozta közelebb a hallgatókhoz az intézményt. Fontos volt, hogy személyesen is kontaktusba kerülhessenek a hallgatók a könyvtár miliőjével, annak jelenlegi kialakításával és elrendezésével, mivel így elsődleges tapasztalatokat is szerezhettek.
Az alapszakos hallgatók egy piackutatási kérdőívet futattak le, amelyben a könyvtárhasználati és könyvtárba járási szokásokról érdeklődtek. A mesterszakos hallgatók további csoportokra bontva külön-külön vizsgálódtak a kommunikáció, az árképzés és árpolitika, illetve a szolgáltatások területén.
A szegediek vagy a könyvtár dolgozói számára valószínűleg fel sem tűnt, hogy az épületen jól látható módon nem szerepelt annak neve, illetve logója. Aki naponta látja az épületet, annak természetes a funkciója - ezért is volt annyira hasznos, hogy a hallgatók képesek voltak külső szemlélőként összegyűjteni a benyomásaikat, és javaslatokat tenni a változtatásokra.
Lenyűgözte a hallgatókat a Somogyi Károly adományán alapuló Emlékkönyvtár. Ez a gyűjtemény izgalmas élmény lehet minden érdeklődő számára, ezért érdemes lenne a látogatók figyelmét jobban felhívni a kincseire. A hallgatók tanácsára előre meghirdetett emlékkönyvtári látogatásokat szerveztek, ahol 500 forintos belépődíj ellenében bárki jelen lehet. Az érdeklődés azóta is folyamatos, sőt az egyik turisztikai adatbázis is tartalmazza a programot.
A kommunikáció szempontjából meghatározó szempontnak tekintették a hallgatók, hogy a könyvtár ugyan egy régi intézmény, hagyományokkal, gyönyörű örökségekkel és emlékekkel, mégis korszerű szolgáltatásokat nyújt. Ennek hangsúlyozására született a „Somogyi-könyvtár, ahol régi és új Önre vár” szlogen.
Mit jelent a könyvtár számár az együttműködés? „Nagyon hasznosnak bizonyult ez a közös projekt. Szükség volt a külső szakértői véleményre és megerősítésre ahhoz, hogy a könyvtári dolgozók és a hallgatók ötletei megvalósuljanak”. Az biztos, a GTK hallgatói azok közé a huszonévesek közé tartoznak, akik örömmel látogatják a Somogyi-könyvtárat.