Az ISI Statisztikaoktatási szekciójának (IASE) szárnyai alatt futó International Statistical Literacy Project (ISLP) fő célja a statisztikai jártasságot, műveltséget elősegítő tevékenységek, kampányok indítása, támogatása, végrehajtása. E célok elérésének főeszközei az internet, hírlevelek, illetve versenyek szervezése. Ennek keretében került meghirdetésre diákok számára egy statisztikai poszter készítő verseny, mely először a 2010-2011-es kiírásban Magyarországon is megrendezésre került. A nemzetközi verseny fő szervezői az IASE, az ISLP szakmai stábja, illetve az egyes országokon belüli fordulók szervezői. A magyarországi fordulót a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara, a Magyar Statisztikai Társaság Statisztikaoktatási Szakosztálya és a Központi Statisztikai Hivatal szervezte. A verseny hazai fordulójának kiemelt támogatója az SPSS Hungary volt.
Az ISLP projekt rövid bemutatása, a verseny hazai fordulójának díjátadója, valamint a poszterek bemutatója 2011. június 17-én volt Szegeden a Gazdaságtudományi Kar épületében.
A verseny célja az ISLP céljainak megfelelően a diákok azon készségeinek fejlesztése, melyekkel képesek leírni, jellemezni a környezetüket, illetve a statisztika segítségével képesek a mindennapi életüket vizsgálni. Ebből fakadóan a kitűzött feladat egy a környezettel kapcsolatos statisztikai poszter készítése volt.
A nemzetközi verseny két korosztályban került megrendezésre: egyrészt az 1992 és 1994 között, másrészt az 1995-ben vagy azóta születettek számára. Illetve, engedélyt kaptuk arra, hogy e kiírásban a versenyt csak hazai versenyként felsőoktatásban tanulók számára is meghirdessük. A versenyre csak 2-3 fős csapatok jelentkezhettek. Magyarországról összességében 22 csapat nevezett 51 résztvevővel, azonban csak 15 csapat küldött értékelhető posztert. A győztes általános és középiskolás csapattagjai képviselik hazánkat a nemzetközi fordulóban, mely díjainak átadására Dublinban, az 58. ISI Statisztikai Világkongresszuson kerül sor.
De kik is lettek a korcsoportok győztesei?
Az 1995-ben és 1995 után születettek korcsoport győztes csapata: World Forever (Szabó Vivien, Németh Dóra, 6. osztályos tanulók, felkészítő tanár: Szakáll Ferencné, József Attila Általános Iskola Egységes Pedagógiai Szakszolgálat, Berettyóújfalu)
A csapat témaválasztása abból adódott, hogy a gyerekek szeretik a természetet, szeretik az erdőt. Olvastak arról, hogy az esőerdők területe jelentősen csökken, ezért ezzel kapcsolatban szerettek volna posztert készíteni, ezt szerették volna bemutatni egy poszteren. A nevezés oka egyrészt, hogy az előbb említett problémára kívánták felhívni az emberek figyelmét, másrészt pedig szeretik a matematikát, a tárgy keretében eddig tanultak felhasználásával úgy gondolták, hogy meg tudnak felelni a pályázati kiírásnak és szerettek volna részt venni egy ilyen megmérettetésen.
A 1992 és 1994 között születettek korcsoport győztes csapata: Tunguzka 4.0 (Mena János, Galgóczi Gábor, Dálya Gergely, 11. évfolyamos tanulók, felkészítő tanár: Dr. Siposs András, ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium, Budapest)
„Plakátunk az erdőirtás és a természetes környezet visszaszorulását vizsgálja. Megnéztük, hogy a valóságban ez a folyamat milyen gyorsan zajlik, és hogy az emberek általánosan ebből mennyit érzékelnek. A kérdést az erdő, mezőgazdasági területek és a beépített területek méretének vizsgálásával közelítettük meg. Az adatok 1945-ös és 2010-es állapotokat tükröznek. Nagy meglepetésünkre az adatok azt mutatták, hogy Magyarországon az erdős területek növekednek, bár a beépített területek is. Az embereket általunk készített internetes kérdőívben kérdeztük meg. Az emberek több beépített területet, és az erdők csökkenését tippelték. Az emberek látszólag nincsenek nagyon tisztában környezetük változásával.”
A főiskolások, egyetemisták győztes csapata: Statiszták (Zuba Tamás, Tölgyi Zsófia, Ostoróczky Boglárka, az SZTE GTK kereskedelem és marketing szakos hallgatói)
„Csapatunk (Ostoróczky Boglárka, Tölgyi Zsófia, Zuba Tamás) az eldobható pelenkák környezetszennyező hatásáról készített statisztikai plakátot a versenyre: Valóban ilyen „nagy dolog” a pelenka? címmel.
Egy olyan témát akartunk választani, ami nem hétköznapi, hiszen manapság mindenki az erőforrás hiányokról, illetve a dohányzás környezetszennyező hatásáról. A plakát készítése során egy kutatást is végeztünk, ahol 100 szülőt kérdeztünk meg, akiknek legfeljebb 4 éves gyermekük van, hiszen ők tekinthetők a legnagyobb pelenka használóknak. A kutatás célja az volt, hogy megoldást keressünk az eldobható pelenka helyettesítésére, és a legjobb megoldásnak a mosható pelenka bizonyult. A kutatás eredményeként pedig megállapítottuk, hogy sokan hajlandóak lennének átállni erre a megoldásra.
Maga a plakát is pelenkaformát öltött, hogy ne a megszokott formát hozzuk, ezzel is jobban felhívva a figyelmet!”