Bezár

Sorozatok

OTDK: Miért választják a külföldi hallgatók az SZTE-t?

OTDK: Miért választják a külföldi hallgatók az SZTE-t?

2015. május 12.
2 perc

A magyar felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatók motivációjának vizsgálata

Kéri Anita

Jelen kutatás a külföldi hallgatók motivációjával foglalkozik ország és intézményválasztás szempontjából. A téma aktualitását tekintve nagyon kurrens, hiszen a felsőoktatás nemzetköziesedésével tudás alapú társadalmak alakulnak, tudásrégiókat létrehozva. Az elmúlt évek során több egyetemi ösztöndíjprogram jött létre, melyek lehetővé teszik a hallgatók nemzetközi mobilitását. A mobilitásban részt vevő hallgatók száma egyre inkább nő.

A hazánkba érkező hallgatók szolgáltatást vásárolnak, amikor magyar egyetemre jönnek. A magyar egyetemen való tanulás motivációjának több indoka is lehet, így érdemesnek találtam azt megvizsgálni, hogy mi alakítja a vásárlási döntési folyamatukat, melyek a választásuk fő mozgatórugóik, mi a motivációjuk fő forrása. Kutatásom célja tehát az volt, hogy fényt derítsen a külföldi hallgatók motivációjára a választott egyetemen. A kutatás előtti feltételezéseim szerint az ország vonzereje, a referenciacsoportok, az ismeretek szerzése és a magyar diploma értéke motiválták a hallgatókat. A fókuszcsoportos megkérdezéseken előzetes kérdéseim alátámasztásra kerültek, így azt a kvalitatív után kvantitatív felmérés segítségével is megvizsgáltam. Faktorelemzés segítségével határoztam meg, hogy milyen faktorok alakítják a külföldi hallgatók motivációját, melynek eredményeként arra jutottam, hogy előzetes modellem átalakítására van szükség. A kérdőíves kutatás szerint a fő faktorok, amelyek a külföldi hallgatók motivációit alakítják a referenciacsoportok, az önmegvalósítás, a kultúra és a világ megismerése, a letelepedés és a diploma által szerzett tudás. Klaszterelemzés után a kérdőívemre választ adók között egymástól elváló csoportokat tudtam alkotni. A kitöltők között vannak önmegvalósítók, a diploma által szerzett tudás által motiváltak, letelepedni vágyók, kultúrakedvelők, motiválatlanok és referenciacsoportokat követőek is.

Kutatásom eredményei által egy tisztább képet kaphatunk a külföldi hallgatók az intézménybe és Magyarországra való érkezésének motivációjáról. A jelen kutatás alapját képezheti további kutatások lefolytatásának, mely a külföldi hallgatók motivációját vizsgálja.

Kulcsszavak:

  • motiváció,
  • extrinzik,
  • intrinzik,
  • Maslow,
  • Maslow piramis,
  • tanulás,
  • felsőoktatás,
  • nemzetköziesedés,
  • cserediák programok,
  • Európai Unió,
  • Erasmus Plusz,
  • CEEPUS,
  • Campus Hungary,
  • Study Hungary,
  • mobilitás,
  • hallgatói mobilitás,
  • kredit mobilitás,
  • diploma mobilitás,
  • marketing,
  • felsőoktatási marketing,
  • felsőoktatási verseny,
  • vásárlási döntési folyamat

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek