Befogadó és diszkrimináció-mentes környezet

A Gazdaságtudományi Kar számára kiemelten fontos a hátrányos megkülönböztetéstől mentes környezet kialakítása, az emberi méltóság tiszteletben tartása. A vélemények nyílt megfogalmazása és ütköztetése szerves része az egyetemi oktatásnak. Az alternatív vélemények megismerése / megismertetése része az egyetemi polgári létnek. Ám ez nem eredményezheti mások emberi méltóságának megsértését, nem lehet kirekesztés, vagy bántalmazás eszköze.

Mit tehetek hallgatóként, ha hátrányos megkülönböztetést, bántalmazást, vagy zaklatást tapasztalok?

Amennyiben egy kurzus keretében – pl. tanórák közben, a kurzushoz kötődő elektronikus, vagy online kommunikációban (különösen a CooSpace-n) – hallgatótársai részéről hátrányos megkülönböztetést, bántó vagy sértő beszédet tapasztal, lépjen kapcsolatba a kurzus oktatójával. A probléma jellegétől és súlyától függően az oktató megkísérli a kurzus keretében – az érintettekkel együtt – kezelni a kialakult helyzetet, vagy továbbítja panaszát az abban illetékesek felé. Ha úgy érzi, a probléma jellege és súlya megkívánja, úgy forduljon a Kar Esélyegyenlőségi Bizottságának elnökéhez.

Amennyiben Ön konkrét kurzushoz nem kötődően tapasztal hallgatótársai részéről hátrányos megkülönböztetést, bántó vagy sértő beszédet, lépjen kapcsolatba a kari Esélyegyenlőségi Bizottság elnökével.

Amennyiben Ön zaklatást tapasztal, vagy zaklatás áldozata, a kari Esélyegyenlőségi Bizottság elnöke mellett közvetlenül a Kar dékánjához is fordulhat.

Amennyiben Ön egy oktató, vagy a Kar más munkatársa részéről tapasztal bántó vagy sértő beszédet, részükről éri Önt hátrányos megkülönböztetés, zaklatás, vagy megtorlás, úgy a kari Esélyegyenlőségi Bizottság elnöke mellett közvetlenül a Kar dékánjához is fordulhat.

A Kar munkatársai minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy bejelentését, panaszát eredményesen kezeljék. Kérjük mérlegelje, hogy a bejelentése alapjául szolgáló sérelem, sértő bejegyzés megosztása online közösségi felületeken – különösen akkor, ha az zárt körben, egyetemi platformon történt – nem feltétlenül segíti a probléma megoldását, akár az indulatok fokozásához is vezethet, illetve személyiségi jogokat sérthet.

Amennyiben bejelentését a fenti módon teszi meg, azzal hozzájárul ahhoz, hogy panaszát gyorsan és eredményesen tudjuk kezelni a Gazdaságtudományi Karon. Ezen felül természetesen Ön:

  • élhet valamennyi jogszabály által biztosított lehetőséggel, illetve
  • közvetlenül is felveheti a kapcsolatot az SZTE Hallgatói Esélyegyenlőséget Biztosító Bizottságával, vagy az SZTE Oktatási Igazgatóságával és ott bejelentést tehet, továbbá
  • kapcsolatba léphet a GTK Hallgatói Önkormányzatával és ott bejelentést tehet.

Diszkriminációmentes kommunikáció

Az esélyegyenlőség kapcsán a kommunikáció módja és ezen belül a nyelvezet nagy jelentőséggel bír. Az hozzájárulhat a szemléletformáláshoz és az esélyegyenlőség előmozdításához. Ugyanakkor a kirekesztés, bántalmazás eszköze is lehet.

Mit jelent a bántó, sértő nyelvezet? Amikor a közölt tartalom, vagy a közlés módja sérti mások emberi méltóságát, másokat megaláz, előfeltevésekkel él a hallgató meggyőződéseivel és védett tulajdonságaival (pl. nemével, bőrszínével, kultúrájával, szexuális orientációjával, fogyatékosságával, egészségi állapotával) kapcsolatban, és/vagy arra utal, hogy egyesek felsőbbrendűek másokhoz képest valamely védett tulajdonságuk miatt, és/vagy sztereotípiákra épít.

A tudatos nyelvhasználat esélyegyenlőségi szempontból azt jelenti, hogy a közölt tartalom nem él előfeltevésekkel a hallgató meggyőződéseivel és védett tulajdonságaival kapcsolatban; semmilyen módon nem utal arra, hogy egyesek felsőbbrendűek másokhoz képest életkoruk, nemük, bőrszínük, kultúrájuk, szexuális orientációjuk, fogyatékosságuk, vagy egyéb tulajdonságuk miatt; a lehető legnagyobb mértékben mentes a sztereotípiáktól.

A sajátos szükségletű, illetve fogyatékossággal élő emberek számára befogadó környezetet teremthetünk, ha követjük az alábbi esélyegyenlőségi szószedet ajánlásait.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Hetesi Erzsébet

Egy Tolna megyei pici faluban, Majoson születtem, de Baranyában, Mágocson nőttem fel, ott jártam általános iskolába, majd miután megnyertem egy megyei matematika versenyt, középiskolás koromban Pécsre kerültem matematika-fizika tagozatra.

Események

Rendezvénynaptár *