Bezár

Pénzügyi tudatosság fejlesztése

Pénzügyi Tudatosság fejlesztését célzó órai anyagok

Pénzügyi Tudatosság fejlesztését célzó órai anyagok

2021. február 22.
7 perc

A Gazdaságtudományi Kar pénzügyi tudatosság fejlesztő programokat dolgozott ki a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztését célzó kormányzati stratégia részeként a Pénzügyminisztérium támogatásával 2020. szeptember 1. és december 31. között. Az anyagok kidolgozásában a Gazdaságtudományi Kar, az Állam és Jogtudományi Kar, az SZTE Karrier Iroda és a Szegedi Szakképzési Centrum Körösy József Közgazdasági Technikum kollégái vettek részt. A fejlesztés során az alábbi tartalmak készültek el.

  1. 10 db 45 perces pénzügyi kultúra foglalkozás anyagának kidolgozása (feladatok, célok, módszertani útmutató). Az elkészült anyag alkalmasak arra, hogy pedagógus kollégák, gyakornokok adott témakörben 45 perces foglalkozásokat tartsanak középiskolások számára. A foglalkozások leírása kötött sablon alapján készült el, amely tartalmazza a foglalkozások célját, célcsoportját, időkeretét, technikai eszközök igényét, a feldolgozás javasolt módszertanát, a várható eredményeket, illetve a feldolgozáshoz szükséges előismereteket. Leírásra kerültek a foglalkozás feladatai (feladatlista), illetve az egyes anyagokhoz, feladatokhoz módszertani megjegyzéseket tettük: megoldások, javasolt időkeretek, mi az, ami nehézséget okoz a gyerekeknek, milyen fogalmakat kell ismerni a feladatok megoldásához.

    Az elkészült foglalkozások az alábbi témaköröket ölelik fel:
    (az egyes témakörökhöz készült anyagok a témakör címére kattintva érhetőek el)

      Foglalkozás témaköre Kidolgozó
    1 A pénz és a pénzügyi rendszer Rácz Tamás, PhD hallgató
    2 Hitelek Kohajda-Kavai Katarzyna Agata, közgazdásztanár
    3 Megtakarítások Pintérné Kordás Erzsébet, közgazdásztanár
    4 Pénzügyi szimuláció habil. dr. Kiss Gábor Dávid, egyetemi docens
    5 Számla vagy nyugta? Kuruczleki Éva, tanársegéd
    6 Az értékpapírokról dióhéjban Szládek Dániel, PhD hallgató
    7 Általános gazdasági ismeretek Rácz Tamás, PhD hallgató
    8 Okosabb vagy-e az országos átlagnál? - kvíz Kuruczleki Éva, tanársegéd
    9 Pénzügyi információforrások Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens
    10 Költségvetés tervezés habil. dr. Kovács Péter, egyetemi docens

    A pandémia miatti korlátozások nem tették lehetővé, hogy középiskolások részvételével teszteljük az anyagokat 2020 őszén és telén. Az elkészült anyagokat Rózsahegyi Éva (közgazdásztanár, munkaközösség vezető, Szegedi Szakképzési Centrum, Körösy József Közgazdasági Technikum) véleményezte, amely alapján az anyagok finomhangolása történt meg.

  2. 1,5 órás tematikus, pénzügyi kultúra, tudatosság fejlesztő óra kidolgozása, megtartása, tapasztalatok összefoglalása oktatók, PhD hallgatók bevonásával

    E fejlesztési programban egy 2 foglalkozásos egyetemi óra kifejlesztése, megtartása, tapasztalatok összefoglalása történt meg 19 hallgató részvételével. A foglalkozás kidolgozója: Rácz Tamás, PhD hallgató.

    Feladatok:
    A foglalkozás leírása kötött sablon alapján készült el, amely tartalmazza a foglalkozások célját, célcsoportját, időkeretét, technikai eszközök igényét, a feldolgozás javasolt módszertanát, a várható eredményeket, illetve a feldolgozáshoz szükséges előismereteket. Leírásra kerültek a foglalkozás feladatai (feladatlista), illetve az egyes anyagokhoz, feladatokhoz módszertani megjegyzéseket tettük: megoldások, javasolt időkeretek, mi az, ami nehézséget okoz a diákoknak, milyen fogalmakat kell ismerni a feladatok megoldásához. Ennek a foglalkozásnak a tananyaga tesztelésre került, a tesztelés összefoglalása szintén megtörtént.

    Az elkészült anyagok ide kattintva érhetőek el.

  3. Kifejlesztésre került a hogyan oktassunk pénzügyi kultúrát? heti 2 órás szabadon választható kurzus leírása és heti anyagai. E fejlesztési programban egy 12 alkalmas heti 90 perces egyetemi kurzus kifejlesztése történt meg. A foglalkozás célcsoportja pedagógusképzésben, tanárképzésben résztvevő egyetemi hallgatók. A kurzus célja:

    • annak bemutatása, mit mutatnak a hazai és nemzetközi pénzügyi kultúra, pénzügyi tudatosság vizsgálatok,
    • hogyan lehet pénzügyi ismeretek oktatni, pénzügyi tudatosságot fejleszteni köznevelésben.
    • Nemzeti pénzügyi tudatosság stratégia, pénzügyi tudatosság fejlesztő szervezetek tevékenységének bemutatása, Interneten elérhető óratervek, foglalkozások forrásainak áttekintése.

    Az órák általános szerkezete (néhány speciális témakörtől eltekintve) az alábbi:

    • Bevezetés: az adott témakör felvezetése, fontossága, háttere (kulcsfogalmak és összefüggések áttekintése, annak bemutatása ennek hol nézhetnek utána a pedagógusok)
    • Játék(ok)/feladat(ok): lehetséges oktatási módszer bemutatása: Ennek formája, hogy a résztvevők átélik, eljátsszák/megoldják a feladatok (mintha köznevelésben lennénk, ők a diákok, mi a tanárok)
    • A játék(ok)/ feladat(ok) interaktív átbeszélése: kinek mi volt a tapasztalata, mi volt a játék célja, ki lehet a célcsoportja mi az, ami problémát okozhat a játék során, ki milyen következtetést vont le, stb. Módszertani megjegyzések, Hogyan lehet esetleg módosítani a feladatot (alkérdések, technikai eszközök bevonása)
    • A témakört esetleg milyen más feladatokkal lehet még játszani
    • Összegzés

    (az egyes témakörökhöz készült anyagok a témakör címére kattintva érhetőek el)

      A foglalkozások témakörei Kidolgozó
    1 Pénzügyi kultúra, fogalma, fontossága, hazai vizsgálatok eredményei habil. dr. Kovács Péter, egyetemi docens
    2 Általános gazdasági alapismeretek Rácz Tamás, PhD hallgató
    3 Pénz és tőkepiac habil. dr. Kiss Gábor Dávid, egyetemi docens
    4 Befektetések Pintérné Kordás Erzsébet, közgazdásztanár
    5 Hitelek Kohajda-Kavai Katarzyna Agata, közgazdásztanár
    6 Munkaerőpiaci ismeretek Kuruczleki Éva, tanársegéd
    7 Álláskeresési technikák, önéletrajz, motivációs levél Fazekas Melinda, SZTE Karrier Iroda, irodavezető
    8 Vállalkozások indítása I. Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens
    9 Vállalkozások indítása II. Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens
    10 Fogyasztóvédelem Dr. Labancz Andrea, tanársegéd
    11 A biztosítások világa Szládek Dániel, PhD hallgató
    12 Pénzügyi tudatosság stratégia fejlesztő portálok, online játékok, óratervek habil. dr. Kovács Péter, egyetemi docens

    A tantárgyleírást Kovács Péter készítette el. Az elkészült anyagokat Rózsahegyi Éva (közgazdásztanár, munkaközösség vezető, Szegedi Szakképzési Centrum, Körösy József Közgazdasági Technikum) véleményezte, amely alapján az anyagok finomhangolása történt meg.


A fejlesztés a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztését célzó kormányzati stratégia részeként, a Pénzügyminisztérium támogatásával jött létre. Okosan a pénzzel! logó

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek